De kunst van online testen

Eén van de moeilijkste elementen in internetmarketing, vind ik persoonlijk, is het het verbeteren van de conversieratio van een website.

Test websiteIeder heeft immers zijn mening hoe een pagina eruit moet zien of hoe een website moet werken. Voor mijn eigen websites in WordPress gebruik ik Split Star om de testing uit te voeren. Hierbij worden er twee verschillende pagina’s aan de bezoekers getoond en krijgt men statstieken welke pagina het best converteerd.  Normaal gezien is het het de bedoeling dat men steeds 1 element aanpast en vergelijkt maar daar heb ik het persoonlijk moeite mee omdat het veel tijd vergt. Indien je echter teveel elementen verandert en dan merkt dat de conversieratio niet verbetert, ben je nog steeds niet zeker dat de aanpassen van slechts 1 element niet zou werken.

De website AfvallenDieetTIps heeft jaren zonder enige inspanning op de eerste pagina gestaan voor keywords als dieet, afvallen, proteïne dieet en wordt gebruikt als een presales site over de werking van het dieet voor Gezondheidshoek, een verkoopssite voor proteïne dieet producten. In 2012 is de site volledig van de radar verdwenen met nogal drastische gevolgen voor de verkoop. Naast het inzicht dat we onze verkopen moesten afhankelijk maken van andere bronnen dan Google, hebben wij de site AfvallenDieetTips overgebracht naar een WordPress omgeving.

Ondertussen zijn we met bokkesprongen terug naar de 2-3de pagina van Google geklommen en wordt het dus tijd om opnieuw naar conversie van onze bezoekers te kijken.  We zijn momenteel ook aan het testen of verschillende templates een betere conversie geven maar dit is eerlijk gezegd moeilijker dat A-B testing van 1 pagina. Het moeilijke is het feit dat het mentaal soms moeilijk is om een template format waarvan wij dachten dat het betere resultaten zou opleveren opnieuw af te voeren na een dag of twee eraan te hebben gewerkt.

Hoe vaak veranderen jullie iets aan jullie website? Is dat echt testen of is het het gewoon iets veranderen op hoop van zegen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>